Uczniowie klasy 3 po raz kolejny uczestniczyli w projekcie edukacyjno – wychowawczym „Dobre maniery, czyli o tym, że wypada wiedzieć, co wypada”.
Tematem zajęć były następujące zagadnienia:
1. Otrzymywanie/wręczanie zaproszenia na przyjęcie
2. Udanie się z wizytą/przybycie gości
3. Wręczanie/otrzymywanie kwiatów i prezentów.
W formie krótkich scenek dramowych uczniowie przedstawiali poprawne i niepoprawne formy zachowania w różnych sytuacjach. Dzięki tym praktycznym ćwiczeniom uczniowie mogą pochwalić się następującą wiedzą:
– co najmniej dwa tygodnie wcześniej trzeba zaprosić gości: telefonicznie bądź w przypadku oficjalnego przyjęcia – wysłać do każdego indywidualne zaproszenie (termin, miejsce spotkania, dokładną godzinę przybycia)
– gospodarz domu wita swoich gości, jest zawsze gotowy na ich przyjęcie
– prezent jest najprzyjemniejszą formą sprawiania drugiej osobie radości, ale może też stać się nie lada kłopotem, przed zakupem kotka, pieska, rybek, chomika trzeba najpierw delikatnie skonsultować się z rodzicami obdarowanego. Nie ma prezentów idealnych, ale najlepiej podczas ich wybierania kierować się gustem osoby, której chcemy coś dać
– zawsze dziękujemy za otrzymany prezent, cieszymy się z każdego drobnego dowodu serdeczności (nawet najtańszy prezent został ofiarowany z serca!); rozpakowujemy prezenty w obecności gości;
– przyjmując gości w domu nie musimy zakładać czarnego fraka ani muszki, ale ubieramy się ładnie, schludnie i czysto
– gdy wybieramy się do kogoś z wizytą możemy kupić kwiaty dla pani domu, a dla gospodarza czekoladki
– mężczyzna wręcza bukiet pani domu, a prezent kobieta; bukiet dajemy po wyjęciu z papieru (może być w celofanie), zawsze kwiatami do góry, oczywiście najpierw rozbieramy się z odzieży wierzchniej
– w prezencie nigdy nie dajmy kwiatów sztucznych ani suszonych, kwiaty doniczkowe wręczamy tylko najbliższym; liczba kwiatów w bukiecie musi być liczbą nieparzystą, parzysta liczba kwiatów obowiązuje tylko w czasie pogrzebów
– to, jakie kwiaty wręczamy nie jest bez znaczenia, kwiaty mają swoją mowę, a co mówią?
a) gerbery, frezje – „szanuję cię”
b) bukiet z maków – „Przepraszam”
c) tulipany – „Dobrze mi z tobą”
d) białe róże – „jestem wierny”
e) różowe róże – „ jesteś elegancka, masz wdzięk”
f) herbaciane róże – „bardzo mi się podobasz”
g) żółte róże – „jestem zazdrosny”
h) czerwone róże – „kocham cię”
To były bogate w wiedzę zajęcia…