Koncepcja pracy Publicznego Przedszkola nr 22 w Kaliszu:
Koncepcja pracy Publicznego
Przedszkola nr 22 przy Zespole
Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Kaliszu
na lata 2013-2016
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”
Janusz Korczak
Cele przedszkola:
1. Podnoszenie jakości pracy przedszkola.
2. Rozwijanie postaw twórczych, otwartych i optymistycznych u dzieci.
3. Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola.
Priorytety przedszkola:
1. Bezpieczeństwo, miła i serdeczna atmosfera – jest warunkiem zdrowia (psychicznego
i fizycznego) oraz prawidłowych postaw dzieci, pracowników i rodziców. Wpływa na tempo rozwoju. Służy prawidłowej współpracy, wzajemnej akceptacji, poczucia wartości
i zachowania dobrego klimatu. Tworzy podstawę do współpracy i zadowolenia.
- Zdrowy tryb życia: zdrowa żywność, ruch na świeżym powietrzu, wycieczki krajoznawcze, spacery, obserwacje przyrody,
- Teoretyczne poznawanie zagrożeń i niebezpieczeństw na drodze, w kontaktach
z nieznajomymi, na podwórku przedszkolnym i domowym, - Nabywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy, prawidłowego zachowania się w czasie wypadku,
- „Dbam o siebie i o innych” – kierowanie się zasadami bezpieczeństwa i zdrowia,
- „Ja i moje relacje z innymi” – stwarzanie dziecku właściwej atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości, rozumieniu, właściwej akceptacji,
- Współpraca z rodziną dziecka i najbliższym środowiskiem,
- Aktywny udział rodziców w uroczystościach i imprezach przedszkolnych – kultywowanie tradycji przedszkolnych,
- Podnoszenie świadomości pedagogicznej rodziców.
2. Twórczość – wyraża się w aktywności, myśleniu i odkrywaniu. Wpływa na tempo i jakość rozwoju oraz trafność wyborów korzystnych rozwiązań.
- Wspólna praca i zabawa nauczyciela wraz z dziećmi,
- Aktywne uczestnictwo w konkursach plastycznych, muzycznych, teatralnych (reprezentowanie przedszkola na zewnątrz),
- Kalendarz imprez tematycznie związany z zachowaniem tradycji i porami roku – występy artystyczne dzieci,
- Wystawy prac plastycznych,
- Teatrzyki przedstawienia w wykonaniu dzieci.
3. Samodzielność – dążenie do samorozwoju stanowi podstawę radzenia sobie w życiu. Przyczynia się do wykonywania podejmowanych zadań.
- uczenie się poprzez zabawę,
- oferty dzieci,
- samodzielne poszukiwanie rozwiązań,
- umiem sam zadbać o swój wygląd,
- umiem sam myśleć,
- sam rysuję, śpiewam, tańczę.
4. Wspomaganie rozwoju dziecka – dążenie do zaspokojenia potrzeb dziecka na miarę jego możliwości.
- Uwzględnianie potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci,
- „Mam własne spojrzenie na świat” – doskonalenie warunków do wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka,
- Rozszerzanie i podtrzymywanie bliskich kontaktów z dziećmi innych przedszkoli.
O naszym przedszkolu:
Publiczne Przedszkole nr 22 znajduje się w Kaliszu, w dzielnicy Szczypiorno, wchodzi
w skład Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 2 przy ulicy 25 Pułku Artylerii 4-8. W tym samym budynku mieści się także Szkoła Podstawowa nr 21, z klasami od I do VI. W części przedszkolnej znajdują się dwie sale dydaktyczne z przyległymi łazienkami, jedna z sal przeznaczona jest dla dzieci 3-4 letnich, druga dla 5-6 latków. Sale są pięknie wyremontowane, wyposażone w nowoczesne meble dostosowane do wieku dziecka. Dumą naszego przedszkola jest zakupiony nowy sprzęt audio-wizualny oraz pomoce dydaktyczne wspomagające edukację dzieci.
Obok sal jest szatnia dla dzieci, przestronna kuchnia oraz pomieszczenia gospodarcze.
Ze względu na bliskość szkoły, dzieci z przedszkola mają możliwość korzystania
z salki gimnastycznej, sali komputerowej, świetlicy szkolnej, biblioteki. Stała współpraca ze szkołą sprawia, że start szkolny naszych dzieci nie stanowi problemu w rozpoczęciu nauki szkolnej. Dzieci z naszego przedszkola mają możliwość zabawy na placu przedszkolnym, jak również mogą korzystać ze sprzętu znajdującego się na nowo otwartym placu zabaw zbudowanym w ramach programu rządowego „Radosna Szkoła”.
Szczycimy się współpracą z COSSW znajdującym się w naszym sąsiedztwie.
Dyrektor przedszkola jest również dyrektorem szkoły. W przedszkolu pracują
4 nauczycielki z wykształceniem w zakresie wychowania przedszkolnego. Nauczyciele zapewniają opiekę ok. 40 dzieciom. Kuchnią zarządza szefowa kuchni wraz z pomocą kuchenną i intendentką. Dziećmi 3-4 letnimi opiekuje się pomoc nauczyciela. O czystość placówki dbają pracownicy obsługi.
W przedszkolu panuje miła, serdeczna i rodzinna atmosfera.
Placówka otwarta jest w godzinach 6.30-16.30.
Wizja przedszkola:
1. Jesteśmy kreatywni, otwarci i ciekawi świata.
2. Naszą przedszkolną rodzinę stanowią dzieci, rodzice i wszyscy pracownicy.
Nasze wartości:
- bezpieczeństwo, życzliwość, tolerancja, ciepła, domowa atmosfera,
- stosowanie na co dzień Kodeksu Przedszkolaka,
- przestrzeganie Konwencji Praw Dziecka.
Zapewniamy:
- bardzo dobrze przygotowaną kadrę, systematycznie doskonalącą się i wzbogacającą swój warsztat pracy, wspomagającą dzieci w rozwijaniu uzdolnień niezbędnych
w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji, - troskliwą opiekę i tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności, przebiegające w radosnej, pełnej akceptacji atmosferze,
- diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich u dzieci,
- rozwijanie pozytywnych cech charakteru (dobroć, tolerancja, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania),
- zdrowy i higieniczny rytm dnia dostosowany do potrzeb dzieci,
- kontakt z nauczycielem, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci zgodnie
z uniwersalnym systemem wartości, - indywidualne traktowanie każdego dziecka.
Oferujemy:
- aktywne metody pracy, projekty edukacyjne tworzone na potrzeby naszego przedszkola, naszych dzieci i rodziców,
- zajęcia dodatkowe (rytmika, j. angielski, zajęcia plastyczne, zajęcia umuzykalniające, gimnastykę korekcyjną),
- uroczystości rodzinne, przedszkolne i grupowe,
- udział dzieci w zajęciach otwartych dla rodziców,
- dzieci są pod opieką pedagoga i logopedy,
- udział w akcjach charytatywnych w kraju i naszym lokalnym środowisku.
Co jest najpilniejszego do wykonania:
Konieczność znalezienia środków finansowych na zagospodarowanie placu zabaw dla dzieci.
Decyzja:
Dostrzeżenie każdego problemu i dążenie do optymalnego rozwiązania. Nasze problemy będą rozwiązywane w miarę ich ważności, możliwości zasobów przedszkola, możliwości finansowych i umiejętności kadry pedagogicznej i kierowniczej oraz zaangażowania rodziców.
Kroki do podjęcia:
- Pozyskanie środków finansowych na zagospodarowanie placu zabaw dla dzieci,
- Utrzymanie pomieszczeń w bezwzględnej czystości,
- Używanie do prac porządkowych środków przyjaznych środowisku,
- Systematyczna konserwacja i naprawa sprzętu i mebli znajdujących się w budynku,
- Zakup komputerów lub tablicy interaktywnej,
- Sukcesywne doposażenie sal zajęć w zabawki i pomoce dydaktyczne,
- Dbałość o wysoki poziom estetyczny pomocy, zabawek, elementów dekoracyjnych
w salach, holu placówki, - Doposażenie kuchni w nowoczesny sprzęt AGD,
- Przygotowywanie posiłków w warunkach bezwzględnej czystości, zgodnie z normami żywieniowymi oraz pod względem ilości i jakości, wprowadzony został system HACCAP,
- Włączenie pracowników kuchni i intendenta do zdrowego programu żywienia, spożywanie dużej ilości owoców i warzyw oraz picie niegazowanej wody w ramach programu „Mamo, Tato, wolę wodę” ograniczenie słodyczy, jak też używanie do przygotowywania posiłków jak najmniej konserwantów, barwników,
- Zwiększanie częstotliwości spotkań z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań przedszkole – rodzic,
- Podnoszenie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej nauczycieli poprzez uczestnictwo w kursach, warsztatach, szkoleniach w ramach WDN,
- Rozszerzenie form współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- Kontynuowanie współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną (logopeda, pedagog, psycholog),
- Pozyskiwanie środków finansowych poprzez realizację projektów, poszukiwanie sponsorów i darczyńców,
- Rozszerzenie współpracy z rodzicami,
- Udzielanie fachowej pomocy rodzicom i dzieciom zgodnie z nowymi procedurami,
- Systematyczna aktualizacja strony internetowej,
- Wydanie folderu przedszkola – celem promocji placówki,
- Propagowanie działań placówki w środowisku lokalnym,
- Współpraca z innymi placówkami oświatowymi.
Misja przedszkola:
W naszym przedszkolu, tak jak w domu – dobrze czuje się każde dziecko: mądre, rozbrykane, lękliwe, nieśmiałe, o wielkim sercu, rezolutne, smutne, zagubione, pracowite, gadatliwe, nieposłuszne, roześmiane, bo „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”.
Jesteśmy placówką wprowadzającą dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijającą umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
Zapewniamy bezpieczeństwo, równość szans, wszechstronny rozwój dziecka, wspieramy partnerskie stosunki między dziećmi, rodzicami, społecznością lokalną i szkołą.
- Do naszego przedszkola przyjmujemy dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
- W świat uniwersalnych wartości wprowadza wszystkich wypracowany wspólnie
z dziećmi – „Kodeks Przedszkolaka”. - Dobrze wykwalifikowana kadra odkrywa i rozwija w dzieciach ich zdolności, zapewnia przedszkolakom poznanie świata wszystkimi zmysłami.
- Diagnozuje, ukierunkowuje i wspomaga rozwój dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacji ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
- Wartościowe zabawy w ciepłej atmosferze przygotowują je do podjęcia szkolnych obowiązków.
- Wycieczki i spacery pomagają odkryć, zrozumieć środowisko lokalne i przyrodnicze.
- Pragniemy, aby dzieci i ich rodzice mieli poczucie bezpieczeństwa
i współdecydowania o ważnych sprawach przedszkola. - Chcemy wspólnie z rodzicami dążyć do szanowania praw naszych dzieci, wynikających z Konwencji Praw Dziecka.
- By złagodzić stres dzieciom nowo przyjętym i ich rodzicom organizujemy cykl spotkań adaptacyjnych pod hasłem „Mamo, tato moja wola, chętnie pójdę do przedszkola”.
- Dziecko jest naszym największym dobrem, niepowtarzalnym podmiotem naszych oddziaływań wychowawczych, dlatego nasza praca wychowawcza, opiekuńcza
i pedagogiczna opiera się na indywidualnym traktowaniu każdego wychowanka.
Model wychowanka:
1) Jest twórczy, radosny i ciekawy świata
2) Jest uczciwy, prawdomówny
3) Jest odpowiedzialny i obowiązkowy
4) Kulturalny i tolerancyjny
5) Samodzielny i zaradny
6) Krytyczny wobec siebie i innych
Wychowanek naszego przedszkola to dziecko, które dba o swój rozwój w każdej sferze – uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej, poznawczej i twórczej, przestrzegając podstawowych norm społecznych, zasad zdrowego, efektywnego i bezpiecznego stylu życia prezentowanego wobec siebie i najbliższego otoczenia.
Dziecko kończące nasze przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- otwartość i serdeczność wobec ludzi,
- motywację do poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania
z posiadanych wiadomości, - umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- umiejętność współpracy w grupie,
- tolerancję i akceptację dla odmienności ludzi,
- samodzielność,
- odporność na stres.
Posiada:
- zdolność do obdarzania nauczyciela (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania,
- posługuje się zdobyczami techniki.
Rozumie, zna:
- swoje mocne strony, wie jak rekompensować swoje słabości,
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia i postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
Nie obawia się:
- występować publicznie,
- reprezentować grupę,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi,
- wykazywać inicjatywę w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć,
- bronić słabszych.
Działa:
- kreatywnie,
- z pomysłem,
- cierpliwością,
- zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami.
Współpracuje:
- zgodnie z poznanymi i akceptowanymi przez wszystkich zasadami i normami współżycia grupie.
Poszukuje:
- nowej wiedzy,
- doświadczeń,
- inspiracji do twórczej pracy,
- ciekawych zainteresowań.