Uczniowie klasy 1 w naszej szkole nie uczą się jeszcze fizyki, ale już pomału poznają jej prawa… zastanawiali się dlaczego kulka z plasteliny tonie, dlaczego jedne przedmioty toną, inne nie…Po samodzielnym przeprowadzeniu kilku doświadczeń polegających na sprawdzeniu, które przedmioty toną, uczniowie już wiedzą, że:
Im większa objętość ciała zanurzonego, tym większa wartość siły wyporu. Objętość kulki z plasteliny jest mała, więc kulka tonie (jej gęstość jest większa od gęstości wody). Objętość miseczki z plasteliny jest duża w stosunku do objętości kulki, działa na nią większa siła wyporu, więc miseczka pływa.
To, jak zachowa się dany przedmiot, zależy tylko od jego gęstości względem gęstości cieczy, w której się znajdzie. Jeśli gęstość ciała jest większa od gęstości cieczy, przedmiot będzie tonął. W przeciwnym przypadku – wypłynie na powierzchnię cieczy.
Brawo pierwszaki!