Tym razem uczniowie klasy 1 wykorzystywali monetę 5 groszową, płyn do mycia naczyń, spinacz, wodę oraz kroplomierz (pipetę). Zadaniem uczniów było sprawdzić kroplomierzem, ile kropli wody zmieści się na powierzchni monety.
– okazało się, że uczniowie doszli do 20 kropli, zanim woda przelała się przez krawędź monety
– powtórzyli doświadczenie jeszcze raz i przy ok. 11 kropli przyłożyli czubek rozłożonego spinacza pośrodku bereciku, jaki uformowała na monecie woda…mimo, iż spinacz dotykał wody, to i tak się ona nie przelewała
– następnie uczniowie zanurzyli czubek spinacza w płynie do mycia naczyń, przyłożyli go do bereciku z wody na powierzchni monety i… berecik z wody szybko się rozpadł! Dlaczego???
Uczniowie przekonali się, że:
– gdy dodajemy na monecie kolejne krople łączą się one pod czymś w rodzaju „nabłonka”; napięcie powierzchniowe wody umożliwia powstanie na monecie berecika w kształcie grzyba; jednak jeśli dodamy zbyt wiele kropli powierzchniowy nabłonek nie będzie w stanie ich utrzymać i pęknie! Tak samo stanie się, gdy wpuścimy do wody odrobinę płynu do mycia naczyń, który przerywa nabłonek, a berecik spływa z monety…
Brawo pierwszaki!